dinsdag 19 maart 2013

Once upon a time..


Daar is hij dan, het eerste artikel uit de 20 weken challenge. En ow wat heb ik het mezelf gelijk moeilijk gemaakt. Vandaag staat namelijk op het lijstje om jullie te gaan vertellen over de dingen waar ik in geloof. Ik moet je eerlijk bekennen ik heb hier echt superlang over na moeten denken. Maar hier is hij dan toch. benieuwd naar de dingen waar ik in geloof en benieuwd naar de vrouw achter deze blog, lees dan gauw verder want vandaag laat ik je een stukje ik lezen..



Als je me toen ik een jaar of twee was, gevraagd had waar ik in geloof, had ik een stuk makkelijker antwoord kunnen geven dan nu. Vroeger geloofde ik in sprookjes, ik geloofde dat mijn papa de sterkste papa van de wereld was en ik geloofde heilig in mijzelf. Ik was en ben nogal wat eigenwijs aangelegd dus ik had dan naar mijn mening ook vaak gelijk.

Nu jaren later is mijn geloof in sprookjes verdwenen. Grote boze wolven bestaan al lang niet meer voor me en een happy ending is ook niet altijd van toepassing. Mijn vader is niet de sterkste vader van de wereld. En het heilige geloof in mezelf is door de jaren heen afgebrokkeld, en omgetoverd in een muur van onzekerheden.

Toch heb ik nog steeds dingen waar ik in geloof. Ik ben christelijk opgevoed en geloof dus dat er een God is. Daarnaast geloof ik ook, hoe tegenstrijdig het misschien ook is in het toeval. Ik kan er namelijk niet bij dat sommige mensen echt het ergste moeten doorstaan terwijl anderen alle geluk van de wereld hebben en dat dat dan gebeurt met een reden. (snap je me nog)

Ik geloof in de mens, niet zozeer in de mens die alles wel alleen kan. Maar in de sociale mens, de mensen die er voor elkaar zijn en elkaar steunen. Ik geloof namelijk dat je elkaar nodig hebt, en dat je dus niet zonder andere mensen om je heen gelukkig kunt worden. Ik geloof in het spontane, ik ben een beroerde planner en hou er dan ook van om juist zomaar even dingen  te gaan doen, een kopje koffie te drinken bij een vriendin of lekker een dagje naar het strand.

En als laatste geloof ik in liefde, hoe cliché het ook klinkt. Ik geloof niet in liefde op het eerste gezicht. En ik geloof ook niet in liefde in de zin van vriendje/vriendinnetje. Ik geloof in liefde als houden van. Je hebt liefde nodig om gelukkig te kunnen zijn. Je hebt liefde nodig om in jezelf te kunnen geloven. Ik geloof dus dat liefde de kracht heeft die ervoor zorgt dat jij kan zijn wie je bent. en die liefde is niet de liefde die je voelt als je verliefd wordt, maar dat is de liefde die je voelt die je van je ouders kunt krijgen, of van je beste vriendin. De liefde die je voelt voor je eigen kind maar ook de liefde die je voelt voor je man of vriend. De liefde die er voor zorgt dat je diegene waar je die liefde voor voelt niet meer kwijt wil en waar je dus ook alles voor zult doen, zolang hij/zij maar gelukkig is. Dat is de liefde waar ik in geloof.

Dit zijn de dingen waar ik in geloof, en die me maken zoals ik ben. Misschien heb ik nog niet alles benoemd en zullen er nog wel meer dingen op mijn pad komen, waar ik in kan gaan geloven. Maar voor nu zijn dit voor mij de belangrijkste dingen.
Waar geloof jij in?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten